Reviews en klachten

Om meer te weten te komen over een bepaalde website of webshop, kun je kijken naar de reviews. Deze reviews geven een realistisch beeld van de betrouwbaar van de organisatie. Een klacht over een organisatie vind je minder snel op de desbetreffende website. Deze wordt meestal achter de schermen afgehandeld, of kun je vinden op speciale websites die klachten verzamelen. Wij geven je een aantal handige tips en weetjes over klachten en reviews.

 

Het verschil tussen een review en een klacht

Een review kan positief of negatief zijn. Een klacht daarentegen is altijd negatief. Een review of recensie focust zich namelijk alleen op jouw ervaring en mening over een product, dienst of organisatie. Een klacht wordt gegeven als je het ergens niet mee eens bent of ontevreden bent over een product, dienst of organisatie. Een klacht is een actiemoment voor de organisatie. Aan de hand van jouw klacht moet de organisatie hier een oplossing voor bedenken zodat jij en ook nieuwe klanten uiteindelijk tevreden zijn.

reviews en klachten

 

Check de onafhankelijke reviews

Op het internet vind je een tal van websites waar je de mogelijkheid hebt om een beoordeling achter te laten over bijvoorbeeld webshops. Daarnaast kun je hier checken of jouw website of webshop een goede service levert en daarmee een goede of slechte reputatie heeft. Het is belangrijk om te kijken naar het aantal reviews. Hierbij geldt de regel: hoe meer, hoe beter! Let er ook op dat de reviews relevant en recent zijn, want er kan veel veranderen in een korte tijd. Vallen de reviews binnen de bovengenoemde eisen, dan kun je ervan uitgaan dat het een betrouwbare website is.

 

Productreviews

Naast de reviews over de organisatie, kun je ook kijken naar de recensies over de producten of diensten die de organisatie biedt. Het is fijn om te zien wat de ervaringen van anderen zijn. Op deze manier heb je een goed beeld van de kwaliteit van de producten of diensten. Check ook hierbij het aantal reviews. Als er meerdere keren dezelfde review wordt gegeven, kun je ervan uitgaan dat dit klopt.

 

Let op valse reviews

Tegenwoordig vind je steeds meer reviews van bedrijven en producten online. Maar hoe weet je of deze reviews echt zijn? Het blijkt zelfs dat één op de drie reviews nep is. Het is namelijk zeer eenvoudig voor bedrijven om online recensies te manipuleren.

Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die anoniem reviews plaatsen over hun eigen bedrijf, of hiervoor een bedrijf of tekstschrijver inhuren die betaald krijgen om een positieve review te schrijven. Daarnaast is het gebruik maken van een influencer tegenwoordig ook erg populair. Dit betekent dat bekende bloggers en vloggers gratis producten krijgen toegestuurd die ze kunnen testen. Hier schrijven ze een review over, en dit wordt massaal gedeeld op social media. De influencer moet vermelden dat het product gratis is verkregen, maar hoe betrouwbaar is de review van deze influencer? Vindt hij/zij het product echt goed? Ben je niet zeker van de echtheid van een review? Ga dan op zoek naar een product- of dienst reviews van andere influencers, om te kijken wat zij ervan vinden.

Ondanks dat het gemakkelijk is om een online recensie te schrijven naar jouw hand, is het natuurlijk niet zo dat iedereen dit doet. Er zijn ook veel recensies die wel betrouwbaar en echt zijn. Ook hierbij geldt: luister naar je gevoel!

 

Laat zelf een review achter

Wij raden aan om ook zelf reviews achter te laten. Op deze manier kun jij andere kopers helpen bij hun zoektocht naar een goed product. Daarnaast help je de verkopende organisatie ook. Reviews zijn voor organisaties erg waardevol, omdat zij kunnen checken of hun producten aan de juiste wensen voldoen. Is dit niet het geval, dan kunnen ze actie ondernemen.

Feedback vragen